Leroy & Tess: Travelling Southeast-Asia!

"Niets is belangrijker dan onafhankelijkheid en vrijheid" -- Ho Chi Minh

We hebben het slaperige Laos achter ons gelaten en dit ingeruild voor het drukke, chaotische Hanoi in Vietnam. Waar in Vientiane de stokbroden op iedere hoek van de straat te vinden waren, zie je in Hanoi overal loempia's en banh goi (een soort gefrituurd taartje met vlees, vermicelli en groenten). Hoe rustig je over straat kon slenteren in Luang Prabang, zo op je hoede moet je zijn in Hanoi. Je staat nergens veilig voor de langsschietende scooters. Zo vriendelijk als je 'nee, bedankt' kon zeggen tegen de Laotiaanse verkoper, zo fel en gemeen moet je zijn tegen de winkelier in Vietnam. Zoals je in Tad Fane de cicade's nachts kon horen knarsen, hoor je hier enkel getoeter en gebrom van auto's, scooters en vrachtwagens. Kortom: een hele omschakeling, die Vietnamese wereld.

Onze laatste dagen in Laos waren rustig, relaxt en warm. Vanuit Vang Vieng zijn we met een (erg rammelende en gevaarlijke) bus naar Luang Prabang gereden, waar we misselijk en een tikkeltje duizelig aankwamen. Onze dagen bestonden hier vooral uit 1) uitslapen (al is Tess wel twee keer om halfzes opgestaan om het ochtendritueel van de monnikken te bekijken), 2) ontbijten (met vers stokbrood en gebakken ei!), 3) in onze boekjes over Laos, Vietnam en Cambodja lezen, 4) wat door de stad slenteren en hier en daar een crèpe of mangosmoothie verorberen, 5) uitpuffen op de kamer vanwege de verschrikkelijke hitte, 6) weer in onze boekjes lezen waar we het beste kunnen eten, 7) avondeten, 8) douchen en 9) slapen. Veel was er in Luang Prabang niet te doen, al hebben we wel op het topje van de Phousi (een berg midden in de stad) gestaan en een prachtig uitzicht over de stad gezien, Buddhabeelden geteld (het waren er zeven (en nog wat extra's), speciaal voor iedere dag van de week één) en zijn we een dagje naar de Kouang Si Waterfalls geweest. Deze watervallen waren echt prachtig, de mooiste tot nu toe. De grootste was zestig meter hoog en verder bestond de waterval uit kleine plateautjes met ieder een eigen watervalletje waar in het helderblauwe water gezwommen kon worden. Ook was er een pad omhoog, zodat je bovenop de zestig-meter-waterval van het uitzicht kon genieten. Dit klonk ons wel goed in de oren, dus we zetten de tocht in. Halverwege veranderde dit pad helaas in een heuse rots waar we tegenop moesten klimmen. Le-vens-gevaarlijk. Gesloopt kwamen we boven aan en verwachtten wij een prachtig panorama, maar er was niets te zien. Geen uitzicht, enkel vies water en heel veel takken. Balend als twee stekkers begonnen we aan onze terugtocht en stapje voor stapje klommen we naar beneden. Als we hier zouden vallen... Gelukkig gebeurde dit niet en zijn we heelhuids aangekomen bij een rustig platformpje waar we een frisse (Fris? Nee, freezing!) duik hebben genomen.
Al met al hebben we toch genoten van de 'verplichte' dagen in Laos. We hebben ons op sommige dagen stierlijk verveeld (hoewel de Sopranos uitkomst boden), maar we hebben ook heerlijk bij kunnen slapen en kunnen genieten van de zon (tot vervelends toe) en het prachtige landschap van Laos. Er waren genoeg mooie tempels, mooie bossen, jungles, huisjes, dorpjes, uitzichten, watervallen en grotten. Fijn!

Nu zijn we in Hanoi, Vietnam. We zijn hier gekomen per vliegtuig (wat allemaal erg soepel verliep, we raakten er zelfs een beetje door van slag, alles ging zo snel! Dat zijn we niet meer gewend na het langzame bestaan in Laos...) en taxi. We zaten in de vertrekhal te wachten met nog 10 andere personen en we moesten nog ruim een uur wachten. De piloot had echter zoiets van: ik vind het wel best we vertrekken gewoon een uur eerder! Hierdoor kwamen we een uur eerder aan en toen we de, door het hotel aangeboden, taxi tegen kwamen was hij verbaasd om ons te zien. Hij wees naar het scherm waarop stond dat we nog helemaal niet geland waren, haha! Er was ook de mogelijkheid om per bus over de grens te trekken, maar dit zou een busreis van zesendertig uur worden, vol met bochten, hobbels en gezwabber. Dat zagen wij niet zo zitten, haha. We hebben hier een mooi hotel geboekt, midden in het oude centrum van Hanoi. Geweldige locatie, geweldige stad, geweldige kamer (met regendouche, wij zijn blij!). Zoals we al benoemden is hier druk, druk, druk. Straten staan vol met voedselkraampjes, scooters en auto's (heel bizar, alles wordt hier gewoon op de stoep geparkeerd, er is zelfs geen ruimte om op de stoep te lopen! Het grootste deel van de tijd lopen we op de weg...), overal wordt er naar je geroepen, gewenkt of gekeken. Gekkenhuis...
We genieten wel weer volop van het straatvoedsel, iets wat we in Laos een beetje gemist hebben. Lekker bij een kraampje op kleine, plastic stoeltjes zitten en gefrituurde snacks wegwerken. Zo probeerden we onder andere de (hier boven genoemde) banh goi, de Vietnamese donut (een gefrituurd deegje met vlees) en uiteraard de nem chua nuong (Vietnamese loempia). Smullen!
Gisteren hebben we de Hoa Lo-gevangenis bezocht. Deze gevangenis is tegenwoordig omgedoopt tot museum, maar tot aan 1973 (!) zaten hier nog Vietnamese en Amerikaanse gevangenen in de meest erbarmelijke omstandigheden. Gekentend aan de grond, met veel te veel personen in kleine hokken, bedorven voedsel om te eten, maar één badkamer (of ja, put) voor soms meer dan 2000 man... De gevangenen noemden deze gevangenis ookwel het Hanoi-Hilton, verwijzend naar de 'behandeling' die ze hier kregen. Heel heftig om allemaal te zien en midden in zo'n cel te staan. Indrukwekkend, dat wel. Uitgeteld liggen we op bed en staren we naar het plafond. Pff, we hebben even tijd nodig om bij te komen van deze chaos.
Vandaag zijn we vroeg opgestaan om naar het Ho Chi Minh-mausoleum te kijken. Hier zou het lichaam van de voormalig communistisch leider, (en schrijver van de titel hierboven), opgebaard liggen (gebalsemd en wel), dus wij gaan dit griezelige tafereel natuurlijk even aanschouwen!

P.S.: De groote leiders van het land zijn zo wijs geweest om Facebook volledig te blokkeren, want dat is vrijheid van meningsuiting en daar is de communistische regering natuurlijk niet zo dol op ;) Geen gefacebook voor ons dus, de komende maand!

cisca

Hallo Luitjes,

Moeders heeft weer heerlijk zitten genieten van jullie verhaal,wat maken jullie toch veel mee!!!
Via Skype praten wij regelmatig bij wat een uitkomst he!!!
Ik lust ook wel een nem chua nuong ha ha zo leer ik nog eens wat. Jammer dat je geen foto's mocht maken van de voormalig communistisch leider lijkt mij heel apart. Nou de discussie is weer opgelost geen dilemma meer en lekker vliegen zo dragen wij ook ons steentje bij.

Dikke knuffel van ons !!!!

Rutger

Wat een contrast zeg! Hoe is het weer in Hanoi?

Leroy

Yo Rutger!

Het is inderdaad een totaal andere wereld - meer richting het chinees. Het weer is hier +30 graden, maar de smog is hier gigantisch in Hanoi! Wat vond je van de watervallen? Ga jij nog op vakantie?

Pierre

Jullie maken nog eens wat mee! Zijn jullie trouwens nog gaan kijken naar de tunnels die de Vietcong hebben gegraven? Volgens mij zijn die best tof. Later

Floris

Mooi verhaal. Jullie zullen wel flink aankomen van al die lekkere hapjes.. Veel plezier in Vietnam!

Rutger

Zal wel benauwd zijn dus? Hopelijk ben je er inmiddels aan gewend ;)

Die watervallen zien er gaaf uit man, mooie foto's ook! Vakantie is nog een onzekerheid voor mij..

suus en alex

hai leroy en tess,

wat een mooi verhaal weer, en als we de foto,s bekijken lijkt het me zoooo mooi om daar te zijn, al die boeddha,s,erg mooi!
ja, als je dan zo die gevangenis bekijkt en zie hoe ze toen moesten leven als een kluitje mensen bij elkaar, hebben ze het in holland wel goed in de cel, daar kunnen ze met recht zeggen ,het hilton gevangenishotel!!
heerlijk om je te zien zwemmen in een poel van de waterval, wij kunnen ons niet voorstellen dat het zo erg heet is dat je niks kan doen.
en als je die chaos in de straten ziet van al die scooters enz doorelkaar heen moet je wel goed opletten om uberhaupt de straat over te steken of heb je daar ook stoplichten zoals hier?
maar ben blij dat ik jullie weer op foto,s heb gezien,eerst denk je ohh ja ze gaan op reis en nu zijn jullie toch al best lang weg en ik kijk uit naar de verhalen en foto,s,laat staan jullie ouders!!!
in ieder geval,heel veel plezier en een dikke knuffel van ons!!!!
xxxxxsuus en alex

Leroy

@ Rutger: ja we zijn er wel aan gewend, maar toch is 3x douchen toch wel het minimum dat je dan nodig hebt bij zulke hitte.

@ Suus en Alex: er zijn wel stoplichten, maar dat boeit de Vietnamezen echt niks hoor. Iedereen rijdt gewoon door elkaar. Je mag in het openbaar vervoer ook niet roken, maar probeer dat de Vietnamezen maar eens duidelijk te maken. Het enige waar ze respect voor hebben is hun grote (overleden) communistische leider!

Ineke

Wat een prachtige verhalen weer, ik geniet er elke keer zo van! Ga zo door!

Veel plezier met jullie tripje morgen.

Kus, Ineke

Jasper

Ha Leroy (en Tess), had even een achterstandje opgelopen vanwege tentamens maar ik ben weer helemaal bij hoor!

Hoe lang blijven jullie in Vietnam? En inderdaad wat Pieter zegt, die vietcong-tunnels zul je vast interessant vinden!

Hoe gaat het verder met jullie 2 onderling?
En ben je al een beetje bezig met wat je plannen zijn bij terugkomst? (sorry dat ik je hieraan moet helpen herinneren, maar jullie zijn al over de helft)

Je mag me de persoonlijke verhalen ook per email sturen ,-)

Groetjes van Kim!

Jasper

Elyse

Hoi Tess en Leroy,

Jullie laatste video's vind ik weergaloos. Dat verkeer! Heerlijk die chaos. Kunnen jullie er enige regelmaat in ontdekken? Of is die regelmaat alleen zichbaar voor de inwoners van Hanoi. Tess in de waterval is ook lief hoor. Kon ik maar even met jullie ruilen. Afgelopen zaterdag hebben we bij Peter en Ineke gegeten en over jullie en je reis gesproken. En natuurlijk over de tijd dat je tijdens je reis nog naar het postkantoor moest om brieven op te halen die weken daarvoor waren verstuurd uit Nederland. Wel aardig natuurlijk maar weinig up-to-date. Dan boffen wij nu erg met al jullie verhalen, video's en foto's die ons het gevoel geven dat we zo ongeveer met jullie meereizen.
Geniet, geniet!

groeten, Elyse