Leroy & Tess: Travelling Southeast-Asia!

Back at the beginning, so what now?

Van Trang moesten we door naar Maleisië. Enige optie die het makkelijkst was, was te reizen naar Hat Yai en vanuit daar de trein of bus te pakken richting Kuala Lumpur. Hat Yai is echter de provincie die door het Nederlandse Ministerie van Buitenlandse zaken op de zwarte lijst staat om doorheen te reizen. Er is daar nogal eens wat geweld te betreuren. Toch moesten we hier doorheen om zo op de meest eenvoudige manier naar Maleisië te reizen. Hoewel we de stad als normaal en rustig ervaarden, was er toch een spanning omdat we hadden gelezen dat er tal van bomaanslagen in deze stad zijn gepleegd de afgelopen jaren.

We pakken een bus naar Kuala Lumpur. Heerlijk: deze bussen hebben 1e klas vliegtuigstoelen, waardoor er maar weinig mensen in deze bus kunnen, maar wat een ruimte! We passeren de grens en na 10 minuten zijn alle formaliteiten afgehandeld. We herinnerden ons nog goed welk gevoel we hadden toen we weer in Thailand terugkwamen: alsof we thuis kwamen. Goede infrastructuur, vaste prijzen wat betreft openbaar vervoer en we waren even vergeten hoe Maleisië was. Nou, beter dan Thailand! De wegen zijn hier zoals in Nederland, de mensen zijn heerlijk vriendelijk, het openbaar vervoer is geweldig en het eten kunnen we nu echt beamen: subliem!!

We eten dan ook weer onze eerste nasi/mihoon goreng en het verschil tussen Thailand en Maleisië is echt inmens! Maargoed, genoeg gedagdroomd: we moeten door! We maken een paar tussenstops en Leroy raakt aan de praat met 3 Maleisische vrienden die op vakantie waren geweest in Thailand. Ze kenden de weg in Kuala Lumpur (KL) heel goed en wisten ons te vertellen dat we vanuit KL direct door konden naar Mersing. Kuala Lumpur ligt aan de westkust in het midden en Mersing ligt aan de zuidoostkust. Vanuit daar konden we dan een boot pakken naar Pulau Tioman (eilanden) en zo bespaarden we een hotelnacht. KL is een inmens grote, drukke stad maar de Maleisische jongens gebaarden dat we hun moesten volgen. Eerst wilden ze allemaal met ons op de foto, daarna liepen we achter hun aan. Ze kochten kaartjes voor ons voor de Skytrain en ze wilden ons geld niet aannemen. We gingen van de ene Skytrain in de andere en we raakten gedesorrienteerd. Tess vond het maar niks, maar uiteindelijk kwamen we ergens in Kuala Lumpur uit waar een compleet nieuw busstation complex was gebouwd. Het complex had de grote van een vliegveldshuttle en toen we binnen waren, waanden we ons eigenlijk op een vliegveld. Bizar en gaaf om te zien. We moesten ook wachten in een grote terminal en alles verliep hetzelfde als op een vliegveld. Uiteindelijk zaten we dan in de bus en gelijk vielen we in slaap. Rond 05:00 in de ochtend kwamen we aan in Mersing. We moesten nu wachten tot de boot vertrok naar Pulau Tioman.

We kwamen aan op Pulau Timon en hoewel we in eerste instantie dachten dat we de Perhentian Islands hadden geromanticeerd gedurende onze reis, bleek dit gelukkig niet het geval. De eilanden van Maleisië zijn absoluut mooier dan die van Thailand en alle andere bestemmingen die we hebben aangedaan. Het water is zo ontzettend helder en het is veel minder toeristisch! Helaas redde ook Pulau Tioman het niet bij Pulau Perhentian, maar nog steeds is dit wel een tropisch paradijs. In 1970 werd Pulau Tioman uitgeroepen door het magazine Time, tot de 10 mooiste eilanden ter wereld. Als gevolg hiervan zijn er veel resorts geplaatst op grote delen van dit eiland. Toch zijn er ook nog geïssoleerde stukken kust op dit eiland en wij vonden er zeker één, waar we dan ook verbleven.

We verbleven dan ook 6 volle dagen op dit eiland en uiteindelijk was dit té lang. Dit kwam, omdat er geen infrastructuur op dit eiland is. We zaten op een geïsoleerd deel en er was geen variatie wat eten betreft. We aten, nasi, burgers, nasi en burgers. Onze bungalow lag direct aan zee, maar had geen airco en de ramen konden niet dicht. Gelukkig hing er een hor in de kamer en de douche in de badkamer had alleen koud water. Lekker primitief dus, maar net iets te lang. We hebben heerlijk gesnorkeld in het heldere water. We hadden een huisdier: een monitor lizard had zijn/haar nest in ons dak gebouwd. We kwamen er talloze tegen gedurende ons verblijf en sommige zijn echt heel groot. (ze kunnen 2 meter worden). Daarnaast verzamelden elke dag talloze longtail makaken zich om, op en onder ons huis: fascinerend die apen! Ook zag Leroy regelmatig een bedreigde aapsoort alleen een foto maken lukte helaas niet. Er was in ieder genoeg wildlife wat ons kon voorbereiden op een nieuw avontuur....

We zijn inmiddels in Johor Bharu, deze plaats ligt in het uiterste zuiden van Maleisië en de grens met Singapore ligt een paar 100 meter van ons hotel vandaan. De skyline van Singapore is wel indrukwekkend, maar daarvoor verblijven we niet in deze stad. Nee, de reden hiervoor is dat we op weg zijn naar ons grootste avontuur gedurende onze reis:

4 Augustus vliegen we naar Sabah, Borneo!!

So Hello: Orang Oetangs, zout water krokodillen, wilde olifanten, neusapen, gibons, tijgers en neushorens en al het andere wildlife dat we hier zeker gaan spotten! De meeste BBC, NGC en Discovery documentaires worden gemaakt op Borneo. Borneo is één en al jungle en mangrove en Pulau Sepidan hier, is de beste duikplek ter wereld, zeggen duikers. Wij trekken dus morgen de wildernis in voor ruim 18 dagen! Hopelijk verdwalen we niet, maar tot die tijd keep your fingers crossed, want we pakken geen moment rust gedurende deze 18 dagen in de echte jungle. Als we ergens een uitweg weten te vinden in deze inmense jungle dan sluiten we onze reisavontuur af met wild water raften...

Borneo: here we come!!

P.S.: Check onze reiskaart... it's impressive, isn't it?

Joke Möller van de Pol

Ha lieve Tess en Leroy,

wat een schattige aapjes om jullie huisje heen maar die Lizard vond ik maar eng,de foto,s zijn weer erg mooi,de ondergaande zon,wauw,fabelachtig mooi,geniet van jullie 18 daagse wildernist-tocht,
vanuit Ede een dikke knuffel voor jullie 2 xxxxxxx

Joke

suus en alex

hey neef en tess, heb net jullie verhaal gelezen en de foto,s en video,s bekeken, wat is het daar mooi zeg,voral die foto met die ondergaande zon,prachtig!!
het is altijd weer een feestje om jullie verhaal te lezen, en ik ben ook wel weer blij om je stem gehoord te hebben in de video leroy! maar wat een eng beest en wat een nagels,daar moet je geen ruzie mee krijgen!
die aapjes zien er wel schattig uit, en dat zien jullie gewoon in levende lijve, jullie zijn wel bevoorrecht om dit alles mee te mogen maken, alles heeft een keerzijde en dat hebben we wel gelezen in de voorgaande verhalen.
nog veel plezier met de laatste weken, een dikke knuffel en veel liefs van suus en alex
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxjes

Remi

Zo langs Singapore gaan en de stad niet even aandoen :( Jullie missen iets. Nu zitten jullie waarschijnlijk in Borneo :) Gaaf joh. Robin en ik zitten op het moment in Phitsanalok en gaan morgen met de bus verder naar Chiang Rai. We hebben bangkok en de river kwai gezien en gaan nu dus het noorden verkennen.
Wha ik ben wel jaloers op jullie hoor. Robin kreeg in Singapore van heel veel mensen te horen dat als hij de kans had hij naar Pulau Tioman moest maar helaas ontbrak het ons aan tijd :S Wel een mooie bestemming voor een volgende keer want naar Singapore gaan we zeker nog eens terug.
Nou geniet van de bush bush in borneo en geen enge slangen of grote spinnen tegenkomen.
XXX

cisca

wat heb ik weer genoten van jullie verhaal maar ik vind dat jullie wel veel lef tonen,als ik alleen al naar dat beest op het dak kijk krijg ik spontaan rillingen. Dus jullie willen toch de uitdaging aan gaan om te raften,knap hoor maar kijk AUB uit. Geniet nog maar even want het is nu wel aftellen geblazen het eind komt in zicht,maar ben wel blij als jullie weer terug zijn !!!
Dikke kus XXXXXXX